המעצב שהופך את סצנת הלילה לעיצוב הכי מקצועי שיש

הוא חי ונושם את סצנת חיי הלילה מגיל צעיר, מכיר אותה על בוריה וכיום נחשב לאחד ממעצבי הפנים המובילים בתחום. שחר וייס, האיש שתכנן בין היתר את מועדון הפורום בבאר שבע ומסעדת 'המוציא' של השף המוערך אבי לוי משכיל לצקת את הידע שצבר בתחום בתכנוניו ומצליח להתאים אותם במדויק לצרכי הבליינים ובעלי המקום.

2,885
המעצב שחר וייס – צלם עידן אסלן

מעצב הפנים שחר וייס חיי ונושם עיצוב כבר מגיל צעיר. אביו, תולי וייס נחשב לאחד מאמני העץ הגדולים והמובילים בארץ וניחוחות העץ הטבעי ועבודתם הנאמנה והיצירתית של הנגרים שחווה על בסיס קבוע הטביעו בו את חותמם.

וויס הוא איש של אנשים-כבר בפגישה ראשונה עימו נחשפים לכישוריו החברתיים וליכולת שלו לסחוף באנרגיות החיוביות הבוקעות ממנו כך שלא מפתיע שכבר בנעוריו היה לאחת הדמויות הבולטות בסצנת המועדונים בבאר שבע, עיר הולדתו. לאורך השנים תפקד בעמדות מפתח ולמד להכיר את העולם לפני ולפנים מה שכיום מהווה עבורו יתרון אדיר בהבנה מעמיקה של צרכי בתי העסק שהוא מתכנן.

עם סיום שירותי הצבאי החל את לימודי עיצוב הפנים במסגרת המכון הטכנולוגי בחולון (HIT). בשנה הרביעית ללימודים הבין וייס לשלב כוחות ולצד התיאורייה להתחיל ולהתנסות בחיים האמיתיים. קשריו עם דמויות בעולם חיי הלילה הובילו אותו לתכנן פאב תל אביבי ומשם הדרך לעיצוב מקומות בילוי נוספים היתה קצרה. כמי שחי ונשם את סצנת הלילה, הוא הצליח אינטואיטיבית לנתח את החלל ולצקת בו ערכים ותכנים מגוונים אל 'מחוץ לקופסא'. "היתה בי ההבנה מה עובר ומה לא, מה צריך בת'כלס כדי לייצר את החוויה המדוייקת והמיטבית שתביא קבל כמה שיותר גדול למקום וזה משהו שעוזר לי מאוד גם כיום לספק את התוצרים המיטביים לבעלי העסקים, ללקוחות שלי". אומר המעצב.

סטודיו שחר וייס, משרדי טרדומטיקס- צלם אילן לופו

לפני כעשור, ממש לאחר סיום התואר, חבר לאדריכל אורי עשת. "החלטתי שהדרך הנכונה להתמקצע היא להבין איך העסק עובד מבפנים וזמן לא רב אח"כ הפכנו לשותפים", מספר וייס. "עד אז המשרד עסק בעיקר בפרוייקטים פרטיים ואחת ממטרות השותפות היתה שאכניס פרויקטים מסחריים. כעבור שנתיים החלטתי לפתוח עסק עצמאי ובשמונה השנים  האחרונות אנחנו עובדים במרץ על פרויקטים במגזר המסחרי- עסקי:

מסעדות, ברים, מועדונים ומשרדים שבמציאות 2018/19 גם בהם יש משיקים רבים למקומות הבילוי והנטייה היא כיום לספק לעובדים מעטפת כמה שיותר מהנה ומפנקת עבור העובדים שנמצאים במשרד לפעמים משעות הבוקר המאוד מוקדמות ועד מאוחר בערב".

וויס אחראי בין היתר על תכנון המועדונים הגדולים בישראל בהם הפורום באר שבע (בשיתוף המשרד 'ניר פורטל אדריכלים') מועדון הסלינה באילת, הדזרט בראשלצ והלובי בחיפה ועל מסעדות מובילות בהן 'המוציא' בירושלים של זוכה מאסטר שף, השף אבי לוי, מטבח לילה בלילינבלום והכובשים, הוטל דה ויל בדיזינגוף,  EWA SAFI המרוקנית ועוד רבות וטובות. פרט לכך היה אמון על תכנון רשת בתי קפה בשנחאי, חנויות קוסמטיקה במיאמי ולאחרונה סיים פרוייקט בינלואמי גדול נוסף, בקאמפלה אוגנדה שם תכנן את מועדון ה-Illusion שנחשב לגדול באפריקה. "הכיף שלי ושל צוות המשרד הוא לעבור בין המקומות שתכננו ולראות כיצד התכנית הופכת למציאות, איך האנשים משתחררים ונהנים מהבילוי במקום, ממש כמו ששף נהנה לראות את הסועדים שמחים ונהנים מהמנה שהוציא", אומר המעצב.

סטודיו שחר וייס, מסעדת סיפתח- צלם אילן לופו

וויס מסביר כי מאחורי העיצוב המרשים של המסעדות, בתי הקפה והברים יש חשיבה על כל פרט ופרט כך שהמקום יפעל בסינרגיה מושלמת מה שיביא גם למיקסום הרווחים. לדבריו, "כשאנחנו מגיעים למסעדה או לבית קפה אנחנו שוכחים שמעבר לדקורציה או לקיר היפה מתקיימת חשיבה קונספטואלית של העמדת הדברים,ה-LAYOUT, למה הקהל נחשף דבר ראשון כשהוא נכנס לחלל,  מה אנחנו רוצים שיבלוט לעין ומה פחות. אנחנו יוצרים חוויה, סוג של טיול כך שהבליין לא יגלה הכל במבט חטוף. החוכמה היא ליצור מעברים נכונים שיצרו סירקולציה מושכלת ומפגשים בין אנשים. פרקטיקה של תפעול. לצד החוויה של הלקוחות לאורך כל שלבי התכנון התפקיד שלנו כמעצבים הוא לדאוג לאינטרסים הכלכליים של בעלי המקום, כך שהעיצוב הוא גם נגזרת של מיקסום מספר השולחנות מבלי לפגוע בחווית הבילוי, קביעת שטח הבר כך שיכיל כמה שיותר מבלים וכיוב'. מדובר במספרים מתמטיים שצריך לשלוט בהם ולפעול גם על פיהם. בכלל, חשוב להבין שאחוז גבוה מהכנסות המקום (גם אם מדובר במסעדות) מגיע ממכירת אלכוהול לכן לבר יש חשיבות מכרעת בהצלחת המקום ואנחנו משקיעים בתכנון שלו רבות. זה כולל את הנגרויות, את התאורה, את הריהוט- הכל כדי ליצור איזור קונספטואלי כיפי, נגיש שכיף להישאר ולשבת בו".

את עיצוביו ניתן להגדיר כחמימים, סקסיים ומעניינים. מתוכננים בקפידה וכוללים מגוון רבדים ומימדים שאינם נגלים באחת: "אנחנו דוגלים בעיצוב לא טרנדי מידי, כזה שיהיה רלוונטי ולגיטימי גם עוד חמש שנים מהיום. אם אני מנסה לכמת את זה באחוזים, 80% מהעיצוב הוא על זמני ויתרת האחוזים מושקעים בפריטים יותר טרנדיים אבל כאלה שקל יותר להחליף", הוא מסביר. "צריך להבין שבעלי המקום משקיעים המון כסף בעיצוב המקום ואחד התפקידים שלי הוא לשמור עליהם כך שלא יצטרכו כל תקופה קצרה לשנות את פני המקום, זה בא לידי ביטוי גם בחומרים שאנחנו עובדים איתם, הלא מדובר במקומות עם תחלופה גבוהה כך שגם הבלאי בהתאם. למזלנו אנחנו חיים בתקופה בה השוק מציע מגוון רחב של חומרים עמידים במיוחד, שגם ניראים נהדר כך שהפרקטיקה והאסתטיקה במקרה הזה לגמרי הולכים יד ביד".

סטודיו שחר וייס, מסעדת EWA SAFI, צלם אורי אקרמן

וייס כאמור לא עוצר במסעדות, ברים ומעדונים. המשרד שלו מתמחה גם בתכנון משרדים: "היום בעלי החברות יודעים שהם צריכים לספק לעובדים חוויה והם מוכנים להשקיע בזה הרבה מאוד כסף", הוא מסביר. "בסופו של יום הבעלים רוצה לספק לעובד את מירב התנאים כדי שיעבוד באווירה נעימה כמה שיותר שעות וכך להעלות את התפוקות, לכן יש ממשק מאוד ברור בין עיצוב של אלה לבין עיצוב מקומות בילוי. אנחנו רואים את זה בעמדות העבודה המשותפות, במטבחים הפתוחים, בחללים הציבוריים ואפילו בשירותים שמשדרים אווירה של FUN וכל זאת תוך שאנחנו נותרים נאמנים ל-DNA והצרכים של החברה".

אותנטית, סטודיו שחר וייס, צלם עידן אסלן
הצטרף/י לניוזלטר
הצטרף/י לניוזלטר
הירשם/י לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים
את/ה יכול/ה לבטל את ההרשמה בכל עת.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.