יוצאת אל האור

היוצרת עליזה שינזון

תוך שהיא עמלה על המיתוג הגרפי החדש של מרכז הירידים בתל-אביב- לקראת אירוח האירווזיון שיתקיים שם במאי- ושל תחנות הרכבת הקלה, משיקה עליזה שינזון תערוכה של פסלי תאורה מעוררי השראה במיוחד.

712

היוצרת המוערכת עליזה שינזון לא עוצרת לרגע; היא נחשבת כבר עשורים על ידי גורמים בתעשייה כמובילה בכל הקשור למיתוג גרפי של קומפלקסים גדולים וחשובים וכן כתמכננת לובאים של המבנים מהחשובים במדינה. היא חתומה, בין השאר, על בניית השפה העיצובית במתחם ממילא, מגדלי עזריאלי, איצטדיון ואיצטדיון סמי עופר ועל תכנון לובאים וחללים ציבוריים של המבנים מהגדולים במשק כמו מגדלי אמות, מלון היולדות ליס- איכילוב, מגדל הכשרת הישוב, מכללת BDO, ומגדל היובל.

בימים אלה ממש היא וצוותה שוקדים בסטודיו, הממוקם בהרצליה,  על מספר פרויקטים חשובים ומסקרנים- האחד הוא המיתוג מחדש של מרכז הקונגרסים בתל-אביב שמעתה נקרא EXPO TEL AVIV וזאת לרגל האירווזיון שיערך שם במאי ובמקביל על השילוט וההכוונה לתחנות הרכבת הקלה. כאמור, לצד אלה היא מספיקה לממש את אהבתה הגדולה לתחום האור והתאורה בדמותם של פסלי אור מעוררי השראה שבמובנים רבים משנים את האופן בו חווינו אור עד עתה.

  • איך הכל התחיל?

העבודה על פסלי האור החדשים החלה מהתבוננות בשקית מים, בתוכה זוג דגי זהב.  השקיפות, האור ותנועת המים והדגים הם שהיוו במה אסוציאטיבית ופורה לסדרות התאורה הממחישות יישום שונה, יצירתי ואיכותי בהארת חללים פרטיים וציבוריים, תוך שכל אחת מהן יוצקת ערכים פונקציונליים ואסתטיים ייחודיים ובלתי שגרתיים. לאור יש משמעויות מרגשות עבורי. נשאבתי לתוך העולם המרתק הזה והרציונל הוא להכניס אובייקטים לתוך אריחים ולאפשר להציץ בהם באמצבעות אור פנימי- מעין הקפרה של עצם חי שהאור מפיח בו חיים.

באדיבות סטודיו עליזה שינזון, קרדיט יחצ

לשיטתה של שינזון, בכוחם של פסלי התאורה להוות חלק מרכזי בתפיסת עיצוב החלל ולאפשר יישום נכון של פרופורציות, מסות ונפחים כשהפסל הוא הגוף והאור הוא התוצר: "אני מאמינה שהידע שאנחנו מכניסים לחיינו לאורך השנים הוא אור. צריך להתמזג איתו ולהרגיש אותו", היא מסבירה.

הגופים בסדרה הם תוצאה של מחקר מתמשך שערך למעלה משש שנים. שינזון פיתחה בין היתר מעין משטחים ריבועיים, מעין אריחי הצצה, הטומנים בתוכם אלמנטים תלת ממדיים שונים. "זהו לא עיגול רנדומלי שמאפשר הצצה. זה עולם ומלואו". מסבירה היוצרת. "הרעיון הוא שלא רואים את האור עצמו אלה את מה שנמצא בתוך החור וזהו בדיוק הרגע בו מתפרצות התחושות והרגשות.

  • מה ייחודם ביחס לגופי תאורה  אחרים?

"אני מאמינה בכוחם של הפסלים ליצור אפקט מונומנטלי של ממש", מסבירה שינזון. "יצקתי בכל אחד מהם את ההבנה שצברתי בחומר ובצורניות ויחסי הגומלין הללו משתקפים הלכה למעשה בתוצר הסופי. כל אחת מסדרות הקולקציה היא תוצר של אסוציאציות ראשוניות שמניעות אותי ביצירתי, על אסוציאציות מהטבע וצורות אורגניות שטבועים בדימיוני ומאגדים בין זכרונות, מאוויים וחושים לכדי יצירה גשמית אחת. ביקשתי לעשות חיבור לאור כמו גם למים, לשחיה לקרקעית הים ולטבע על נדבכיו השונים".

באדיבות סטודיו עליזה שינזון, קרדיט יחצ

סדרות הקולקציה מגוונות ומושתתות על תמות עיצוב שונות: אל מול צורניות גיאומטרית ברורה וחדה, בולטות סדרות בסילואטות אמורפיות ודינמיות שמוסיפות רכות עוטפת לחלל הנתון.  "כשמסתכלים על הפסלים אפשר להרגיש את חלוקי הנחל, הגן היפני או את אדמת הירח. כל אחד מהם הוא הקפאה של תוצר חי שהאור הוא הגורם לו לחיות". היא מסבירה. את האלמנטים השאובים מהטבע אני יוצרת מיציקות דבק אפוקסי ופוליאוריתנים והתאורה עצמה מגיעה מחלקו האחורי של האובייקט.

  • באיזה אופנים למשל?

"דוגמא לכך היא סדרת מנורות ה-DIAMOND החושפת מפגש בין שלל צורות גיאומטריות תלת מימדיות שיחד משליכות צורות על התקרה וקירות החדר ויוצרות משחק מסקרן בין אור וצל", היא מסבירה ומוסיפה כי,  "לעומתה, סדרת ה-FROZEN WIND  מושתתת על הקפאת בד שהארת תנועתו משמשת כאלמנט אמנותי במראה אקראי וטבעי.  סדרת ה-BLOSSOM לעומתה היא תצוגת תכלית של פסלי פרחים מרחפים המקרינים אילוסטרציה אבסטרקטית של פריחה וסדרת ה-LILI גם היא שואבת השראתה מהטבע ובראייתה של היוצרת נועדה לככב בחללים בהם רוצים לשחזר את אותה חוויה טבעית ואותנטית".

סדרה מסקרנת נוספת היא הWater Ballons . "הפסלים בסדרה הם הכלאה בין אור, מים ותנועה. זוהי למעשה בחינה אמנותית ומופשטת של אלמנטים שהיו והשתנו באמצעות מים, רוח, אוויר וכיוב'" מסבירה שינזון.  " הקפאת הרגע תוך שהיא הצגת שלב מתקדם באבולוציה של המוצר לאחר שהוכנסה אליו ישות והוצאה ממנו תוך בחינה של מה נותר במרחב. הסדרה מטיבה לשחזר יותר מכל חוויות ילדות הצרובות בראשה, חוויות של אור, ים וחול. סדרת ה. Moonface – מושתתת על אריחי אור המסתירים ומגלים כאחת את הטקסטורה הטבעית מצמחים אבסטרקטיים המדמים פני ירח. השילוב בין האריחים יוצר סיפור נוסטלגי המאגד קהילות הנושאות עיניהן לשמים ונחשפות למולד הירח חודש בחודשו".

  • תערוכת פסלי תאורה לאמנית עליזה שינזון

סיפורם של פסלי האור אותם יצרה האמנית עליזה שינזון החל מהתבוננות בשקית מים ובתוכה דגי זהב. השקיפות, האור ותנועת המים הם שהיוו במה אסוציאטיבית ופורה לאלמנטים הממחישים יישום שונה ויצירתי. בתום שש שנים, במהלכן למדה וחקרה את האור על נדבכיו השונים, תשיק היוצרת ב-21 לינואר תערוכה בשם MOON LIGHT המאגדת את תוצאות מחקר מרתק זה בדמותם של פסלים מונומנטליים מעוררי השראה.

באדיבות סטודיו עליזה שינזון, קרדיט יחצ

תחום התאורה בער בשינזון במשך שנים והיא מעידה כי לאור יש משמעויות מרגשות עבורה. הפסלים מגוונים ומושתתים על תמות עיצוב שונות. אל מול צורניות גיאומטרית ברורה וחדה, בולטים אלה בסילואטות אמורפיות ודינמיות שמוסיפות רכות עוטפת לחלל הנתון. כך למשל אריחים בשילוב גופי תאורה המסתירים ומגלים צמחים אבסטרקטיים המדמים פני ירח בטקסטורה טבעית. פסלים בשלל צורות גיאומטריות תלת מימדיות המשליכים צורות על מעטפת החלל ומייצרים משחק מסקרן בין אור וצל, ופסלים  המושתתים על הקפאת בד שהארת תנועתו משמשת כאלמנט אמנותי במראה אקראי וטבעי.

 

התערוכה פתוחה לקהל, ב-21-25 לינואר בין השעות 10:00-18:00

בחלל המרכזי של מרכזים 2001- אבא אבן 1 הרצליה פיתוח, כניסה A

www.alisa-lightart.com

שיח אישי עם עליזה שינזון, פתוח לקהל הרחב, בנושא מקורות השראה, עשייה ואדריכלות בישראל,

יתקיים ביום רביעי ה- 23.1 בשעה 18.

הצטרף/י לניוזלטר
הצטרף/י לניוזלטר
הירשם/י לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים
את/ה יכול/ה לבטל את ההרשמה בכל עת.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.