קווים לדמותו של הבית הישראלי

ערב יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל  ביקשנו לבדוק האם ניתן להגדיר את הבית הישראלי, ובתוך כך את עיצוב הפנים הישראלי, ולהכניסם תחת כותרת אחת. במציאות של 2019 נתפס העיצוב ככור מחצבתנו וככל שנוקפות השנים אנו משקיעים בו יותר ויותר, אך האם פיתחנו בפועל הוויה תכנונית ועיצובית מוגדרת משל עצמנו? ארבעה מעצבים ואדריכלים מנסים לענות על השאלה.

3,219

לצד מרכיבים נוספים המאפיינים את האתוס הישראלי, האבולוציה שעברו הבתים בישראל בעשורים האחרונים מעוררת התפעלות גם מעבר לים- מבתי ראשית ההתיישבות שהתבססו על פונקציה בלבד, הבית הישראלי העכשווי מורכב מחללים מנומקים היטב שתוכננו ועוצבו בקפידה ובאיכות שאינה נופלת מפרויקטים מקבילים שמוצגים בפלטפורמות המדיה המובילות בעולם.

העיצוב הישראלי מושפע מבליל תרבויות ומנגזרות עיצוב אקלקטיות השאולות ממדינות המקור מהן הגענו המייצגות היטב את כור ההיתוך המורכב והטמפרמנט הישראלי- כך למשל בולטים שילובים בין מזרח ומערב, מודרני ועתיק וכן נוסטלגי ותעשייתי שהופכים את אלה למורכבים ועשירים במיוחד. החוק היחיד הוא שאין באמת חוק וכך נוצרים בתים שמצליחים לזקק סגנון מקומי ההולך ונרקם המושפע גם מהקונטקסט הסביבתי, תנאי האקלים ומאופי החיים המורכב במדינה, כך נוצרים בתים רוויי אור ואוויר, עתירים בצמחיה, מטבח המשמש כלב הבית, פתוח לסלון ולפינת האוכל- מתווה מושלם לאומה בה ערכי המשפחתיות והכנסת האורחים נחשבים לנעלים.

המעצב ניצן הורוביץ: דירה תל אביבית לזוג פנסיונרים

לדברי מעצב הפנים ניצן הורוביץ, "עיצוב ישראלי הוא קיבוץ גלויות, ריכוז אקלקטי של סגנונות שבאו מבית והתפתחו וצמחו למשהו שאינו בהכרח בעל הקשר גיאוגרפי או היסטורי. עם זאת, אנחנו מוצאים לעיתים שיוך גיאוגרפי לעולמות העיצוב והאדריכלות בתצורה של חומרים, טקסטורות או אלמנטים בבניה שמביאים לידי ביטוי את השייכות. כך למשל, בעבודה מול הרשויות אנחנו מזהים שינויים בחומרי בנייה מסויימים מה שיוצר דגשים או ייחודיות של איזורים מסויימים (בניה באבן, שימוש בגגות רעפים וכיוב').

מעצב הפנים ניצן הורוביץ, צילום אורן דאי

לדבריו, "בעיצוב ובאדריכלות הישראלית אנחנו מוצאים לא מעט השפעות אירופאיות ויחד עם זאת הנוף הישראלי מצליח להמחיש את השפות האדריכליות השונות וכן חומריות מגוונת.  מטבענו אנחנו מחפשים שייכות. לנו יש שייכות יהודית וכן שייכות ישראלית. בעידן המודרני אנחנו נעים על הקו של איזורי שייכות ומאפייני זהות. בפועל זה אומר שאין וסביר שלא ניתן יהיה לאפיין באופן מוחלט את הבית הישראלי שכן איפיונו הוא תוצר של האנשים שנמצאים בו ושל הפעילויות שהם מבצעים".

עיצוב פנים ניצן הורוביץ- צלם עודד סמדר

האקלקטיקה בדירה שעיצב ניצן הורוביץ בתל אביב, לזוג פנסיונרים שעברו מגבעתיים למגדלים, ממחישה את ההוואי הישראלי. החומרים, האקלקטיקה העיצובית, הדברים השורשיים שאנחנו לוקחים מבית אבא והחיבור לעולם החדש. התוצאה, מסביר הורוביץ, היא משהו מאוד מהודק ויחד עם זאת משוחרר ורגוע. העירוב סגנונות הוא הכי אקלקטי, הוא הדבר שהכי מגדיר אותנו, אנחנו נבנים ומתעצבים. בתפיסה שלי, המגדלים הם לא מאפיינים את הישראליות, הם כורח המציאות".  

בדירה התל אביבית שעיצבתי  קיים ערבוב חומרים של פורמייקה, בטון, עץ , שמאפיינים כל מיני תקופות, לא משהו טרנדי,  אלא על זמני.

ניצן הורוביץ צלם עודד סמדר

"מאפיין נוסף הוא יצירתיות בתכנון עם מטרת על – הפרקטיקה!   המשקל שנותנים לפרקטיקה הוא לפחות כמו העיצוב, אם לא יותר. לנו הישראלים יש יותר ילדים וכתוצאה גם  יותר חדרים, אנחנו צריכים יותר אחסון בזכות שתי עונות מרכזיות, ועבורנו המשפחתיות היא ערך עליון שבא לידי ביטוי באירוח מכובד" מסכם הורוביץ.

מעצב פנים ניצן הורוביץ – צלם עודד סמדר
מעצב פנים ניצן הורוביץ – צלם עודד סמדר

המעצבת שלומית זלדמן: דירה בשרון לזוג בפרק ב'

לשיטתה של מעצבת הפנים שלומית זלדמן הישראלים לרוב מבקשים לאתגר את המתכננים ולשוות לייצר עבורם ועבור משפחתם מרחב ייחודי שמאפיים את צרכיהם העיצוביים והאישיים. "אנחנו רואים כאן שלל סגנונות אך בכולם אנחנו מוצאים קווים דומים בארגון הפונקציות וחשיבותם בהתאם להוואי החברתי הישראלי", היא מסבירה.

מעצבת פנים שלומית זלדמן, צלם: רונן מחלב

בדירה שתכננה עבור זוג בשנות ה-60 לחייהם, שניהם בפרק ב' בחייהם, הדרישה היתה להפוך את המרחב כולו לקן חמים ומשפחתי שיתאים לאירוח ילדיהם מנישואיהם הקודמים ובני משפחתם. כמו מרבית מהדירות שנבנו מעט אחרי המחצית השניה של המאה הקודמת, בתצורתה המקורית היתה הדירה חשוכה וכוכית וסבלה מתכנון שלא עשה עמה חסד- המטבח המקורי תוכנן כמובלעת בכניסה לבית, נפרד מהסלון ומפינת האוכל והכניסה לחדר השינה של השניים היתה סמוכה לחלל הסלון. בתוך כך, החלל הציבורי היה עמוס בפריטים כהים ועטוי בווילונות כבדים שמנעו מהאור הטבעי לחדור פנימה.

 

"על מנת להפוך את המרחב למואר, אוורירי ומזמין יותר החלטתי לשנות את מיקומי הפונקציות השונות" מסבירה זלדמן. "בתוך כך, בעלת הדירה, שעלתה בילדותה ארצה, ביקשה לשחזר זיכרון ילדות. היא זכרה בערגה את המטבח הירוק מבית הוריה ובמטבח החדש שילבתי חזיתות עץ בגוון ירקרק מעודן, אינטרפטציה מודרנית של המטבח ההוא, שמשתלבות היטב עם יחידת הארונות התחתונה שצבועה בלבן. עוד מרכיב נוסטלגי הוא קולט האדים שתוכנן במיוחד כפיצ'ר שמכניס חמימות עוטפת למרחב. כמו בהרבה בתים ישראליים, לבעלת הבית חשוב היה ליצור קיר תמונות משפה שניתן יהיה לשנות, להוסיף ולערוך. לשם כך יצרתי עבורה קיר מגנטי כך שתוכל לעשות זאת בקלות מבלי לקדוח בקירות".

תכנון ועיצוב שלומית זלדמן, צילום עמית גושר
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן, צילום עמית גושר
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן, צילום עמית גושר
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן, צילום עמית גושר
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן, צילום עמית גושר
תכנון ועיצוב שלומית זלדמן, צילום עמית גושר

המעצבת ענבל ברקוביץ: בית בקדימה לזוג וארבעת ילדיהם

בית נוסף שממחיש את העדפות המשפחה הישראלית עוצב ותוכנן על ידי המעצבת ענבל ברקוביץ, ממוקם בקדימה ומיועד לזוג וארבעת ילדיהם הבוגרים, ומבחינתה הוא מאפיין את הקהל הישראלי בשל היותו עם הרבה פינות אירוח, מטבח גדול ופעיל שמהווה את לב הבית – גם בדירות קטנות –  מטבח עם הרבה משטחי עבודה, שפע מקומות אחסון, עם מקום לשבת ולהעביר זמן איכות עם המשפחה או חברים, בית שחושב על הילדים לטווח הרחוק עם חדרים שמהווים מיני סוויטה. לדברי ברקוביץ " אני לא חושבת שיש נטייה או העדפה לחומר זה או אחר, הצרכן הישראלי מעדיף פרקטיות קודם כל. אולם בבית הזה, בקדימה, הזוג כן העדיף לעשות שימוש בחומרים טבעיים, כמו רצפת אבן גיר, שיש גרניט במטבח, מדרגות ופרקט עץ בקומת הלינה" . עוד מסבירה ברקוביץ "גם הגינה וחלל החוץ בכלל תופסים חלק חשוב ונכבד  שהולך ומתעצם יותר ויותר בבית הישראלי, עוד מקום אירוח, להעביר את שעות הפנאי במזג האוויר הים תיכוני הנינוח.

מעצבת הפנים ענבל ברקוביץ', צילום יהודית הופמן

הבית בנוי בצורת ח' ניצב בשיפוע על צלע הר ומתפרש על פני שתי קומות, בנוסף לקומת מרתף ודירה נוספת, המתפקדות כיחידות נפרדות. תהליך השיפוץ ארך כ- 8 חודשים, במהלכו חללי הפנים כולם תוכננו ועוצבו מחדש, מלבד מספר אלמנטים בבנייה הקיימת, אותם ביקשו בעלי הבית להשאיר, מתוך חשיבה סנטימנטלית לצד פרקטיות ושיקולי תקציב.  המטבח רחב הידיים הכפיל את שטחו, כיאה לרוב הפרוייקטים של משפחות ישראליות שרואות במטבח את לב הבית.

פרוייקט ענבל ברקוביץ – צלם אלעד גונן
ענבל ברקוביץ, צלם אלעד גונן
ענבל ברקוביץ, צלם אלעד גונן

 

ענבל ברקוביץ, צלם אלעד גונן
עיצוב ענבל ברקוביץ, צלם אלעד גונן
עיצוב ענבל ברקוביץ, צלם אלעד גונן
פרוייקט ענבל ברקוביץ, צלם אלעד גונן
פרוייקט ענבל ברקוביץ, צלם אלעד גונן
הצטרף/י לניוזלטר
הצטרף/י לניוזלטר
הירשם/י לניוזלטר שלנו לקבלת עדכונים
את/ה יכול/ה לבטל את ההרשמה בכל עת.

השאר תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.